Blog: Viva la France

Viva la France

Het is eind juli, het Franse avontuur staat voor de deur. Martijn en ik hebben een week geboekt bij het betaalwater Lac Du Rogers. Martijn is hier vroeger twee keer eerder geweest en heeft hier prima gevist. Ik kreeg voorafgaande aan mijn avontuur vaak de vraag waarom ik niet op publieke wateren in Frankrijk vis. Uiteraard leg ik jullie dat graag even uit!

Druk, druk, druk!
Dit jaar is voor mij op visgebied een erg druk jaar geweest. Ik begon met een aas sponsor waar ik de media/marketing voor doe en werd daarna door Faith Carp Tackle benaderd om pro-staffer te worden. Dit alles combineer ik met 48 uur werken in de horeca. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik momenteel met een knieblessure rondloop. Allemaal kleine dingetjes die zorgen dat je aardig druk bent op de momenten dat je eigenlijk achter de computer wilt zitten om dingen uit te zoeken voor een bruut openbaar avontuur.

Terug naar het vissen.
Martijn en ik bezitten beide geen Caddie of dikke vrachtwagen maar simpele kleine wagentjes. Toch werd de keuze gemaakt om samen met één auto te gaan en boot van 2 meter ook nog mee te nemen. Ik hoor sommige van jullie al denken; “Hoe ga je dat doen dan?”. Nou Martijn zijn Opel Aquila blijkt een prima auto te zijn om lekker vol te stampen (wij zijn er ook gewoon goed in).

Met de voorkennis die we hebben van Martijn en het weerbericht dat eigenlijk alles behalve gunstig is met de halve week temperaturen van 35+ graden, gaan we toch vol vertrouwen die kant op. We besluiten om ‘s nachts te gaan rijden. Ik had eerst een feestje van een maat dus werd netjes zwaar onder invloed opgehaald door Martijn naast de kroeg, dat noem ik nou service! Met de auto volledig gevuld beginnen we aan onze tocht van 700 km.

Iets te enthousiast!
We komen om 10:00 uur het complex op rijden en worden hartelijk welkom geheten door de eigenaar van het water. Deze neemt ons mee naar de geboekte stek. Bij de stek hadden we een klein blokhutje van 4 bij 4 meter met stroom dit heeft ons doen besluiten geen tent mee te nemen dit scheelde natuurlijk weer ruimte in de auto. Vooraf hadden Martijn en ik afgesproken de eerste dag niet te vissen. We zouden alleen stekken aan voeren.

Echter bij aankomst verdwijnt dat plan eigenlijk direct, de lucht is donker en de temperatuur is voor het eerst in weken erg laag. Dit is voor ons toch een trigger om ons geluk gelijk de eerste dag te beproeven. Helaas bleek dit echter niet de juiste keuze te zijn.

De eerste 30 uur krijgen we geen aanbeten. Iets wat ons vaker is overkomen op een betaalwater daarom wilde we de eerste dag eigenlijk niet vissen maar stekken maken. Uiteindelijk hebben door het weer toch de keuze gemaakt, helaas hebben we hier de plank misgeslagen.

Eindelijk mijn eerste vis van de trip. De kop is er af en het echte werk mag beginnen.

De eerste vissen kwamen van een stek die we eigenlijk niet mochten bevissen maar omdat we wisten dat op dit gedeelte van het water al een week niemand zat dachten wij juist daar kans te maken. Het was niet geheel zonder risico, er werd gevist door een groot Lelieveld en onder een boeien lijn door. Hierdoor moesten we bij elke aanbeet verplicht de boot in om de vis te halen.

Ook de eerste dertigers vinden het net. Hopelijk komt er nog een grotere verassing langs.

Met vier aanbeten in de tweede en derde dag besluit ik een hoek van het water wat nagenoeg geen aanbeten oplevert totaal links te laten liggen en de hengels te verleggen.

Deze foto geeft jullie een klein idee hoe wij 4 van onze hengels hadden liggen.

Positie 1,2,3 gaat net iets meer richting dieper water. Met de voorspelde temperaturen van 35+ graden, denken wij de vis toch in de iets diepere zuurstofrijkere delen van het water te vinden. En met succes!

Binnen het uur loopt de hengel op stek 2 af Het was Martijn zijn beurt en drilde een mooie 15.5 kilo schub het net in. Zoals je ziet, liggen er verschillende eilanden omringt door lelievelden dit maakt het drillen van de vissen niet altijd makkelijk. We vissen echt op het randje en beseffen dat het soms mis kan gaan. Uiteraard vissen we met vis veilige systemen, mocht het eventueel misgaan zwemmen er geen vissen met haak, lood of lijn!

De bonusvis!
Het is de vierde dag als we die nacht aardig wat actie hebben gehad. Verschillende kleinere schubjes vinden ons net. In de middag komt er opeens een hele vage aanbeet op de hengel tussen de lelievelden. We krijgen 3 piepjes en het stopt. “Oké, laat maar gaan”, zeg ik tegen Martijn, nog geen 15 minuten later krijgen we er nog eens 3. Martijn en ik vinden het maar wat raar en besluiten de hengel toch op te pakken. Vast.. Samen stappen we de boot in en varen rustig richting het “onbekende”.

Als we aankomen bij de plek waar we vast zitten in de lelies merken we meteen dat het zeker niet niks is. We verwachten een zeelt of een verdwaalde brasem. Niets is minder waar als we de eerst schim van de vis zien, een Koi! Martijn kan het maar moeilijk geloven en ik zie zijn manier van handelen veranderen. Na het kalmeren van Martijn mogen we dan eindelijk de koi landen. De dag verloopt met nog enkele aanbeten, alle vissen schommelde zo tussen de 9-12 kilo.

Ondanks de staart altijd een leuke bijvangst deze spiegel met pigment afwijkingen.

Social in België
Donderdag brak aan na een drukke nacht met zes aanbeten en vijf vissen waren we die ochtend goed kapot. Vroeg in de ochtend besloot ik dat een extra nacht in België wellicht wel leuk zou zijn. Via Instagram had ik een tijd geleden contact gehad met 3 heren uit België die het wel leuk leek een nachtje samen te vissen op een kanaal bij hun in de buurt. Ik besloot de jongens te contacten via Instagram om te vragen of ze wellicht zaterdagnacht tijd hadden voor een nachtje samen. Het duurde niet lang voor ik groen licht kreeg van kamp België. Als ik het plan vertel aan Martijn is hij direct enthousiast! Helemaal als we erachter komen dat het water waar we in België gaan vissen perfect op de route ligt.

De plannen zijn dan wel gesmeed voor België maar het water ligt er nogal dood bij, niet heel gek met een temperatuur van 38 graden. We blijven dan ook verstandig in de schaduw zitten met een kronenburg in de hand. Tijdens onze week in Frankrijk is ook net de laatste week van de Tour de France, prima vermaak voor op de heetst van de dag.

Nieuwe dag, nieuwe plannen!
Die ochtend besluiten we de hengels binnen te draaien en de wateren in de regio te bezoeken. Een aantal uren rust op de stek kan immers ervoor zorgen dat het blijft lopen. Na een bezoek aan meerdere publieke wateren en de lokale buurtsuper besluiten we terug naar  Lac du Rogers te gaan. Het is 15:00 uur als ik tegen Martijn zeg dat het wellicht leuk is om twee of drie hengels toch uit te varen. Na wat zeuren stemt Martijn hier mee in. En na het in leggen van de hengels beginnen we met het kijken van de Tour.

Rond 16:00 uur kijken we rustig de kortste berg etappe van de Tour de France terwijl opeens mijn hengel op positie 2 enkele piepen geeft en rustig over gaat in een run. Actie in de volle zon super!

Ik merk tijdens het begin van de dril meteen dat ik niks te vertellen heb,  “Martijn we moeten de boot in pak het net!”. De vis pakt het slim aan en beweegt zich achter het eiland we moeten nu actie ondernemen anders zijn we hem kwijt!

Zodra we in de boot zitten knallen we vol gas richting het eiland, daar merken we dat de vis zich vol in de lelies heeft geboord. Ik had natuurlijk ook niet anders verwacht. Nadat we de vis het halve lelie veld door hebben gevolgd zit hij eindelijk op open water. De vis blijft diep en ik zie geregeld luchtbellen van de bodem boven komen. Dit kan een dikke meerval zijn of een dikke karper! Op afstand zien we dat we gevolgd worden door de Belgische vissers op een andere stek met een verrekijker. Ook komt een andere Nederlandse visser even gluren. Ik zie de tube bovenkomen en weet dat dit het moment is om even te zien wat het nou is! Ik zet nog even maximale druk, als ik een brute schub aan de oppervlakte zie draaien. Vrijwel direct duikt hij de diepte weer in! Na een hels gevecht weet ik de vis eindelijk te scheppen, YES! Als dit niet een nieuwe PR schub is weet ik het ook niet meer.

Soms moet je wat vertrouwen hebben. Op de momenten dat je het niet verwacht gebeurd het dan toch!

Eenmaal aan de kant prepareren we de spullen om deze vis super op de foto te zetten. Dit wordt na vijf minuten ruig verstoord door een mega harde run op rechts. Vrijwel direct zien wij een groot slagschip het water uit komen, een steur! Leuk natuurlijk maar ik heb hier mijn nieuwe PB schub liggen. Martijn en ik besluiten snel samen deze steur even te landen om zo eindelijk te beginnen aan mijn foto sessie en natuurlijk het wegen. Na de steur netjes te hebben geland en ook even op de gevoelige plaat te hebben gezet gaan we door met mijn schubbenmans. Na een aantal metingen komen we uit op 40,8 pond tot nu toe mijn grootste schub! De dagen daarna vangen we eigenlijk niet veel bijzonders. Een aantal schubjes met een uitschieter van 14 kilo, toch zijn we meer dan tevreden met deze week!

Het doel van de trip behaald en dat met omstandigheden die je toch niet gunstig kunt noemen!

We sluiten deze week af met 24 aanbeten. Van de 24 vissen waren er 4 steuren. Drie dertigers, een veertiger en de rest tussen de 8 en 14 kilo. Ondanks de wat matige middenlaag aan gewichten hebben we ons doel wel bereikt; minimaal een veertiger. Voor nu zetten we de navigatie aan en knallen we vol gas richting België! Daar staat ons weer een nieuw avontuur te wachten.

Ook dit avontuur staat binnenkort online!

Ik geniet nog even na van mijn mooie brute schub.

Au Revoir,

Bas

Kijk ook eens naar de volgende berichten:

De Vogezen Karpers

Vissen op vakantie is altijd een mooie uitdaging en is een avontuur dat ik graag aan ga. De vakanties samen met mijn vriendin staan meestal in het teken van kamperen en fietsen. Vissen is dan bijzaak. Maar gelukkig heb ik een vriendin die er ook graag alleen op uit trekt zodat ik de tijd heb om te vissen. In 2017 zijn we aan het eind van de zomer naar de Vogezen geweest, waar ik in de tweede week een mooi karper avontuur heb beleefd!

...Lees meer...
Product review: Faith Lounge Chair S

Faith Carp Tackle @ Carp Zwolle 2019

Faith Carp tackle zal aanwezig zijn op Carp Zwolle 2019. Dé season kick-off voor alle karpervissers uit Europa!