Blog: Belgische Social

Fantastisch uitgepakte social op een publiek kanaal in België.

Het is ver voor mijn trip naar Frankrijk als ik via Instagram aan de praat raak met de jongens van Dream Carp. Drie Belgische jongens met dezelfde passie zoals vele onder ons, karper vissen! In juli zou ik een weekje op een betaalwater zitten in Frankrijk met mijn vaste maatje Martijn, maar eigenlijk wilde we nog 1 of 2 dagen ergens in België op een openbaar water succes behalen. Per toeval kwam ik in gesprek met de jongens Pierre en Gerry uit België die mij zonder moeite wel wat informatie wilde geven over wat mooie wateren in de buurt. Waar menig persoon zich in zal herkennen bloedde het gesprek een beetje dood. Mede door het vele werken, maar ook door de persoonlijke dagelijkse dingen bleef een echte afspraak uit.

Viva la France
Martijn en ik zijn inmiddels vol bezig met onze trip in Frankrijk als halverwege de week toch die sessie in België weer door mijn hoofd spookt.  Brutaal bericht ik de Belgische boys of ze wellicht de komende zaterdagavond een social sessie willen doen met ons. De heren reageren super en zorgen dat het geregeld wordt. Hoppa, openbare kanaal sessie in België gepland! Na dit eigenlijk toegezegd te hebben licht ik Martijn in en die kijkt me even aan maar knikt dan vrolijk, lekker hoor!

Zaterdag ochtend
Het is 9 uur als we bijna alles in de auto hebben en we onze weg kunnen vervolgen naar onze volgende stek. We hoeven maar drie uurtjes te rijden dus prima te doen. We hadden pas om 17 uur afgesproken met de heren, uiteraard waren wij wat vroeg. Gelukkig zijn Martijn en ik beide groot fan van de wielersport en konden we in de auto genieten hoe Tom Dumoulin de tijdrit won van de Tour de France. Met een gezonde spanning reden we naar het adres waar we hadden afgesproken. “Toch spannend” zeg ik nog zo tegen Martijn. Via Instagram dingen afspreken, je weet nooit waar je belandt of wellicht houden ze je voor de gek.

Eenmaal op de locatie
Ergens midden in de binnenstad, een garagedeur rolt open en daar staan Pierre en Gerry, we schudden elkaar de hand en raken direct lekker aan de praat. De jongens vertellen ons dat het water op ongeveer 15 minuten rijden is. Aan het water komt de verrassing dat we maar zo’n 2 kilometer met de barrow moeten lopen…. “Uuhhh welke barrow?” zie ik me nog zo zeggen. Die hebben we níet mee… Nouja, je raadt het wel. Na wat gemier en gemartel zijn we op een fantastische ‘carpy’ uitziende spot beland.

Hier moet het gaan gebeuren!
We verdelen de stekken en de hengels worden gereed gemaakt, uiteraard wordt er eerst een overheerlijke Jupiler opengetrokken want tja we zijn toch echt in België!
De heren gooien hun hengels in en beginnen eigenlijk direct massaal te voeren. Ik roep ze even een halt toe en vraag wat hun idee hierachter is. Zo verteld Gerry mij dat het gebruikelijk is dat ze hier elke sessie zo 2-4 kilo voeren. Hier schrik ik eigenlijk best van. Een kanaal sessie instant aanpakken en direct zoveel voeren is toch echt wel nieuw voor mij. En dit zou niet mijn tactiek zijn. Als echte gast ga ik met de heren mee en voer ook zelf wat meer dan ik gewend ben. Normaal gesproken vangen de heren hier elke sessie wel een vis dus dat moet goed komen!

Wat een begin!
Nadat de hengels perfect liggen beginnen we aan de Belgisch verzorgde BBQ en “trekken een mooie foto” zoals Pierre en Gerry zo heerlijk zeggen. Het is 21:30 uur als plotseling de hengel van Gerry er vandoor vliegt, hoppa hangen! Een brute schub laat zich niet veel later zien aan de oppervlakte. “Amai wat een schone”, schreeuwt Gerry uit. Een uitbundige fotosessie volgt, wat een heerlijk begin van de sessie!

Terwijl ik van een afstand wat extra foto’s maak, schiet opeens de hengel naast mij er vandoor. Ik sla de hengel van Martijn aan en… Bam, hangen! Martijn en Pierre kijken me aan en vragen lachend: “Wat doe je”? Ik zeg: “Hangen jongens… Hoorden jullie dat niet?” Euforisch drillen we de vis af. Uiteraard wachten we even totdat Martijn deze vis heeft afgedrild en we de tweede vis ook op de kant hebben, perfect voor een mooie dubbel foto. Het is nog geen 22:00 uur en hebben twee vissen op de kant. Heerlijk, dit zou maar zo een top sessie kunnen worden.

Gerry pakt een hele mooie 14,8 kilo schub en Martijn verrassend een 4 kilo kroeskarper.

Ons doel; Het vangen van überhaupt één vis was al gelukt, dus eigenlijk alles wat we er nu bij vangen is mooi meegenomen.

Klaar voor de nacht
Rond 23:00 uur besloten we elkaar een fijne nacht te wensen, Martijn en ik hadden immers al een hele week in Frankrijk achter de kiezen. Maar de rust duurde niet lang Pierre mocht aan de bak om een mooie kanaal schub van een kilo of 9 te drillen. We “trekken een paar mooie foto’s” en geven de vis snel zijn vrijheid weer terug.

Nog geen uur later worden we opnieuw gewekt door een volle fluiter, eindelijk was ik aan de beurt en pak een mooie spiegelkarper. De eerste van onze sessie en gelijk een mooie! Met de hoofdlamp op standje “blind” bekijken we hem even goed. Hij lijkt wat ghost-achtig geel op zijn kop te hebben, echt een plaatje! We besluiten deze te zakken om bij het eerste licht even wat mooie foto’s te maken. Gelukkig heeft ieder zijn eigen bewaarzak mee en dat bleek ook wel nodig. Een uur later knalt er weer een hengel vandoor, uiteraard sta ik er weer als eerste bij! Gerry was aan de beurt dus… We zijn door het dolle heen, wat een knotsgekke sessie! Het is nog nét voordat het licht wordt dus we hebben nog even de kans om ons mandje op te zoeken, we hebben immers niet veel slaap gehad.

De eerste spiegel van onze sessie en gelijk een mooie!

Tot plotseling de hengel van Martijn met de Ronnie-rig er vandoor gaat. Ongelofelijk… als vier mafkezen staan we aan het kanaal te dansen! “Een spiegel”, schreeuwt Martijn tussen al het gejubel door. Ook deze gaat de zak in, dit wordt straks een bazen foto dat kan niet anders. Terwijl Martijn zijn onthaakmat haalt worden wij even rustig wakker en zetten alles op een rijtje.

Waar de jongens normaal één of twee vissen per sessie vangen zitten wij nu al op zes stuks. Met eigenlijk geen slaap is de sfeer top en er wordt  veel gelachen. We hebben drie vissen in de zak. We staan op het punt om de vissen eruit te halen en een mooie gezamenlijke foto te maken tot ons feestje opeens nog mooier wordt. Pierre zijn hengel vliegt bijna van de steun af en we drillen een mooie schub het net in. Dit wordt een groepsfoto heren!

De perfecte afsluiter van een week Frankrijk en een bijzondere sessie in België die nieuwe vrienden opleverde!  Een gezamenlijke passie die ons bij elkaar heeft gebracht.

"Geniet van de sport de natuur en het gezelschap wat het met zich meebrengt!"

Bas,

Kijk ook eens naar de volgende berichten:

De Vogezen Karpers

Vissen op vakantie is altijd een mooie uitdaging en is een avontuur dat ik graag aan ga. De vakanties samen met mijn vriendin staan meestal in het teken van kamperen en fietsen. Vissen is dan bijzaak. Maar gelukkig heb ik een vriendin die er ook graag alleen op uit trekt zodat ik de tijd heb om te vissen. In 2017 zijn we aan het eind van de zomer naar de Vogezen geweest, waar ik in de tweede week een mooi karper avontuur heb beleefd!

...Lees meer...
Product review: Faith Lounge Chair S

Faith Carp Tackle @ Carp Zwolle 2019

Faith Carp tackle zal aanwezig zijn op Carp Zwolle 2019. Dé season kick-off voor alle karpervissers uit Europa!